Nauczanie zdalne – Tygryski i Motylki 22.06.-30.06.2020

22.06. – 30.06.2020

Temat tygodnia: Wakacje!

CELE :

  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez Rodzica, Nauczyciela,
  • Rozwijanie, doskonalenie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej,
  • Usprawnianie aparatu mowy- samodzielne wypowiedzi, zabawy logopedyczne,
  • Rozwijanie aktywności twórczej,
  • Doskonalenie umiejętności manualnych, samodzielnej pracy z materiałem plastycznym- rysowanie, kolorowanie, wycinanie, składanie papieru.
  • Doskonalenie sprawności ciała poprzez ćwiczenia, zabawy muzyczno- ruchowe
  • Doskonalenie pojęć matematycznych
  • Nauka piosenki wakacyjnej- teks, melodia
  • Utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wędrówek, aktywności
  • Utrwalanie znajomości numerów alarmowych

 

Dzień 1 – Temat : Czym podróżujemy?

Już niedługo wakacje! My nie możemy się  doczekać , a Wy?

Na wakacje możemy się wybrać różnymi środkami transportu. Obejrzyj krótką bajeczkę na ten temat. https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

Posłuchajcie piosenki wakacyjnej i spróbujcie pośpiewać razem z zespołem Fasolki.  https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

LATO NA DYWANIE

Wysłało po nas lato swój dywan latający.
Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem.
Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało
I nasze ukochane wakacje zawołało.

Lato, lato, lato, lato baw się z nami.
Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.
Lato, lato, lato, lato z przygodami.
Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.

Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży.
Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć.
I co dzień na dywanie będziemy razem latać.
Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata.

Lato, lato, lato, lato baw się z nami…

 

Macie taki latający dywan od lata?  Nie?
My też  nie, dlatego proponujemy samodzielnie lub przy pomocy mamusi/tatusia wykonanie samolotu z papieru.

Spróbuj https://www.youtube.com/watch?v=mvHPce3viWs

Jeśli udało się Wam polatać to odpocznijcie na łące. Kubuś Puchatek zaprasza na Piknik
( ćwiczenie logopedyczne).

PIKNIK

Dzień był bardzo pogodny. Miś Uszatek, Króliczek i Prosiaczek postanowili zaczerpnąć świeżego powietrza, więc zaplanowali udać się do lasu na piknik. Uszatek przygotował koszyk wypełniony po brzegi przysmakami (robimy z języka „koszyk” – boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek zabrał duży koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Kiedy wszystko było już gotowe ruszyli do lasu (wypowiadamy: tup, tup). Podążając leśnymi ścieżkami obserwują skaczące (dotykamy czubkiem języka na przemian górnych i dolnych zębów zaczynając od lewej strony) po gałęziach drzew wiewiórki z puszystymi ogonkami. Kiedy dotarli na leśną polanę rozłożyli koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Zmęczeni drogą rozsiadają się wygodnie na kocu i zabierają się do jedzenia pyszności z koszyka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Kiedy już się posilili, postanowili pospacerować po lesie. Miś Uszatek dostrzegł kilka dorodnych grzybów, które delikatnie zerwał i włożył do opróżnionego wcześniej koszyka (robimy koszyk z języka – boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek nie miał szczęścia do grzybów, ale pod jednym bardzo dużym drzewem zauważył norę lisa (otwieramy buzię szeroko i cofamy język jak najdalej do tyłu). Był tym odkryciem tak poruszony, że natychmiast pobiegł (dotykamy kolejno zębów górnych potem dolnych, zaczynając od prawej strony) o wszystkim powiedzieć przyjaciołom. Kiedy tak spacerowali po lesie zaczęło się ściemniać, więc z uśmiechem na twarzy (uśmiechamy się bardzo szeroko nie pokazując zębów) udali się w drogę powrotną.

A teraz przygotujcie papier, kredki i spróbujcie rozwiązać  wakacyjne karty pracy https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/06/WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-2.pdf

Ściskamy Was gorąco, Wasze Panie.

 

Dzień 2 – Temat : A może by nad morze?

Kochane przedszkolaki!

  1. Gdzie na wakacje? – rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej

Gdzie by tu się wybrać na wakacyjną wycieczkę? Mamy dla was propozycje. Zgadnijcie! Pomogą wam w tym fragmenty układanki. Co przedstawiają rozsypane puzzle? Czy już wiecie, gdzie szykujemy się na wakacje? Nazwijcie przedmioty, które widać na obrazku, następnie ułóżcie puzzle samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej. Udanej zabawy!

https://im-a-puzzle.com/look_i_m_a_puzzle_4XmOtM6N.puzzle

  1. Co nie pasuje w walizce? – rozwijanie krytycznego i twórczego myślenia.

Każdy turysta wie, że na wycieczkę należy się odpowiednio spakować. Posłuchajcie co spakował do swojej walizki Tygrysek Toffi i Motylek Miki, czy aby dobrze wybrali przedmioty, które zabrali nad morze?. Powiedzcie czego raczej nie użyją będąc nad morzem i co być może niepotrzebnie spakowali.

Walizka Tygryska: krem z filtrem na słońce, sandały, krótkie spodenki, narty zimowe, koc na plażę, szalik, woda do picia i przekąski, kalesony, strój karnawałowy.

Walizka Motylka: czapka z daszkiem, łyżwy strój kąpielowy, piłka plażowa, rolki, zabawki do piasku, wełniane rękawiczki, strój pingwina.

  1. Co mówią fale? – rozwijanie sprawności ręki, doskonalenie umiejętności wycinania linii prostej i falistej, relaksacja do odgłosów morza.

A teraz pobawmy się trochę z wycinaniem. Przygotuj nożyczki i 3 kartki. Będziemy ilustrować morze.  Może wycinanie umilą nam odgłosy morza?

https://www.youtube.com/watch?v=i5oA6Ev0qmg

Fale tworzą się gdy nam morzem jest wiatr.

Gdy nie ma wiatru morze jest spokojne  – sprawdź czy potrafisz wycinać prosto po linii. http://www.fun2write.com/downloads/cutting_practice/cutting_straight_lines.pdf

Gdy jest lekki wiatr – na morzu tworzą się niewielkie, spokojne fale – sprawdź jak Ci idzie wycinanie po linii falistej. Czy to łatwe czy może troszkę trudniejsze dla Ciebie?http://www.fun2write.com/downloads/cutting_practice/cutting_small_wavy_lines.pdf

Gdy jest duży wiatr – na morzu tworzy się dużo fal.  – będziesz wycinał linię falistą, zwróć uwagę czy bardziej skręcasz nożyczkami w górę i w dół. Jak poradziłeś sobie z tym zadaniem? http://www.fun2write.com/downloads/cutting_practice/cutting_big_wavy_lines.pdf

Dzień 3 – Temat :  Zabawy nad morzem.

Rybak łowi ryby – zabawa matematyczna z elementami ćwiczeń motoryki dużej

Czary-mary dziś się trochę poruszamy!

Przygotuj miejsce, które zamienisz w morze. (dywan, lub podłoga, łóżko zdecyduj co to może być)

Przygotuj przedmioty, które posłużą ci jako rybki (mogą to być klocki, puzzle z układanki, lub np. rybki wycięte z papieru – potrzebne max 18 sztuk.) oraz kostkę do gry z kropkami.

Koszyczek/pojemnik do którego będzie wrzucał ‘złowione’ ryby.

Posłuchaj wierszyka. Uwaga, możesz oddać rzut kostką dopiero gdy usłyszysz słowo “niedzielę”. Gotowy?

 

1.Ta bajeczka będzie krótka: po głębinie płynie łódka.

Rybak złowił rybek wiele,  na sobotę i niedzielę!

Tyle ile oczek wyrzuciłeś, tyle rybek możesz wyłowić z morza do kosza.

2. Ta bajeczka będzie krótka: po głębinie płynie łódka.

Rybak złowił rybek wiele,  na sobotę i niedzielę!

Tyle ile oczek wyrzuciłeś, tyle rybek możesz wyłowić z morza do kosza.

3. Ta bajeczka będzie krótka: po głębinie płynie łódka.

Rybak złowił rybek wiele,  na sobotę i niedzielę!

Tyle ile oczek wyrzuciłeś, tyle rybek możesz wyłowić z morza do kosza.

Uwaga: Stop – policz samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej ile ryb udało się złowić rybakowi na sobotę i niedzielę?

Jeśli mniej niż pięć  – wykonaj 10 obrotów , 3 ‘pajacyki’, 7 podskoków

Jeśli więcej niż pięć – wykonaj 10 podskoków, dwa przysiady i 5 raz dotknij rękoma do podłogi.

Jeśli równo pięć – wykonaj 10 podskoków na 1 nodze, 3  podskoki z klaśnięciami i 1 obrót na pięcie.

Brawo dla Ciebie za wykonanie zadania!

Bezpieczne wakacje nad wodą – filmik edukacyjny; gromadzenie wiadomości na temat bezpieczeństwa nad wodą

A teraz obejrzyj filmik o tym jak należy zachowywać się nad morzem, abyś Ty, twoja rodzina  i inni ludzie korzystający z pobytu nad wodą byli bezpieczni.

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Z której plaży nad morzem najbezpieczniej korzystać?

O czym informuje żółty kolor boi?

O czym informuje żółty kolor boi?

O czym informuje czerwona flaga?

Jak najlepiej wchodzić do wody?

Co jeszcze zapamiętałeś?

Czy umiesz powtórzyć numer ratunkowy nad wodą.?

Łódka z żaglem – praca plastyczna

Ahoj Przedszkolaku! Czy wiesz, że słowo ‘ahoj’  oznacza pozdrowienie najczęściej używane przez marynarzy i żeglarzy?

Marynarz i żeglarz to osoba, której praca związana jest z morzem, a dokładnie z pływaniem po wodach mórz i oceanów z użyciem łodzi i statków.

Pobawimy się dziś w marynarzy  i żeglarzy, wykonajmy własną łódkę z żaglem.   https://www.youtube.com/watch?v=9mqkEBEueJA

lub statki do puszczania na wodzie.   https://www.youtube.com/watch?v=mQuAjhJHecA

AHOJ! To już wszystko na dziś! Pozdrawiamy Was serdecznie!

Dzień 4 –  Temat :  A może wakacje na wsi?

Kochany przedszkolaku!

  1. Gdzie na wakacje?

Gdzie by tu się wybrać na wakacyjną wycieczkę? Mamy dla Ciebie propozycję. Zgadnij gdzie można miło spędzić czas.  Pomoże Ci w tym piosenka.

https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g

Już wiesz, co to za miejsce?

Zapraszam Cię na wieś. Posłuchaj jakie przygody miała pani Renia, kiedy była małą dziewczynką i spędzała wakacje u babci na wsi.

1 przygoda– Renia spotyka zieloną żabkę rzekotkę

Pewnego dnia kiedy Renia bawiła się w sadzie usłyszała dziwny dźwięk, taki jakiego jeszcze nie słyszała. Trochę był podobny do śpiewu ptaka. Zaintrygowana zaczęła szukać wokoło kogoś kto mógłby wydawać taki dźwięk, i nie uwierzycie, zobaczyła dziwną żabkę całkiem małą i zieloną z dziwnymi łapkami. A na dodatek ta żabka siedziała na drzewie

https://www.youtube.com/watch?v=iCnjP-QxvQw

https://czlowiekiprzyroda.eu/plazy-polski-przewodnik-terenowy/glosy-plazow

2 przygoda – Kurczaczek wychodzi z jajka

Pewnego dnia Babcia pokazała Reni kurę kwokę która wysiadywała jajka. Renia przyglądała się w jaki sposób kurczaczek wydostaje się ze skorupki. Musiała być bardzo cicho, aby nie wystraszyć kury

https://www.youtube.com/watch?v=fICZcVccDv4

Obejrzyjcie jakie przygody na wsi miał Bolek i Lolek

https://www.dailymotion.com/video/x6psznb

Mamy nadzieję, że spodobało Ci się lato na wsi. Może uda Ci się wyjechać z rodzicami, i wtedy przeżyjesz swoje własne przygody! Zapamiętaj je, a potem opowiesz nam w przedszkolu o swoich wakacjach.

Twoje panie

Dzień 5 –  Temat:  Bezpieczne wakacje na wsi (Utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa podczas wakacji na wsi)

Pamiętasz jakie przygody miał Bolek i Lolek na wsi? Czy wszystkie były bezpieczne? Masz rację spotkanie z bykiem mogło być bardzo niebezpieczne. Na szczęście jesteś już dużym dzieckiem i wiesz jak zachowywać się w nowym miejscu.

Odpowiedź na pytania:

Czy dziecko na wsi może?:

– Oddalać się od dorosłych ?

– Obserwować pracę rolników w bezpiecznej odległości pod opieką dorosłych?

– Karmić zwierzęta bez wiedzy dorosłych?

– Karmić zwierzęta jeśli dorośli przygotują specjalną karmę i pozwolą?

– Wchodzić na maszyny rolnicze bez pozwolenia dorosłych?

– Zaglądać do studni i beczek z wodą?

– Kąpać się w baseniku dla dzieci pod opieką dorosłych?

– Drażnić zwierzęta ?

– Głaskać zwierzęta jeśli pozwolą dorośli?

-Wchodzić do zagrody ze zwierzętami bez wiedzy dorosłych?

Brawo jesteś naprawdę mądrym przedszkolakiem w nagrodę należy Ci się masażyk

MASAŻYK Z WIERSZYKIEM „KONIK”
Biega źrebaczek po łące  (opukujemy plecy dziecka opuszkami palców) wąchając kwiatki pachnące.
Tu rosną stokrotki, maki, a tu kolorowe bratki (poszczypujemy w różnych miejscach)
Podchodzi klacz, jego mama (kroczymy po plecach palcami)

A teraz poćwicz swoje paluszki

 WIERSZ PALUSZKOWY „DWIE ŚWINKI”
Dwie małe, różowe świnki   (podnieś palce wskazujące)
były bardzo głodne, jak to świnki.  (jak przy jedzeniu)
Gdy gospodarz zawołał je zaraz popędziły.  (poruszaj palcami do przodu i tyłu)
I z rozpędem do korytka z jedzeniem wskoczyły.   (skok rękoma)
Dwie małe, różowe świnki   (podnieś w górę palce)
Chciały się bawić jak to świnki.  (wyginaj palce)
Tarzały się w błocie calutki dzień,   (przekładaj ręce jedną na drugą)
a wieczorem poszły spać do chlewiska.  (połóż ręce pod głowę).
nosem go lekko dotyka. (lekko naciskamy jednym palcem)
Konik do mamy się śmieje i dalej po łące bryka. (skoki nadgarstkami i palcami)
Potem wieczorem w stajence do mamy tuli się blisko, (przytulamy się do dziecka)
układa się do snu na sianie i chrapie jak wielkie konisko  (naśladujemy chrapanie)

 

 

 

 

WIERSZ  „TYLKO NIC NIE MÓWCIE KROWIE”

Nabiał- produkt smaczny zdrowy.

Dostajemy go od krowy. Tylko nic nie mówcie krowie!

Jak się krowa o tym dowie, to się jej przewróci w głowie

I gotowa narozrabiać… I przestanie nabiał dawać,

Czyli: masło, mleko, sery. I śmietankę na desery!

No i jajka. Co ja baję?

Przecież jajka kura daje. Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej! Bo jak o tym się rozgłosi…

To przestanie jajka znosić.

 

Mamy propozycję zrób sobie swoją własną wiejską krówkę

https://www.youtube.com/watch?v=cMCzm33L87I

 

Dzień 6 – Temat:  A, może tak w góry?

Kochane przedszkolaki!

1.Byliśmy już nad morzem i na wsi . Dziś ruszamy w dalszą podróż. Ułóżcie rozrzucone puzzle, a dowiecie się, dokąd wybierzemy się tym razem.

https://im-a-puzzle.com/#/play?&ref=user/look_i_m_a_puzzle_6UdekJiq&difficulty=3&mode=2

  1. Na początek obejrzyjcie piękne górskie widoki z najwyższych gór w Polsce. Góry te nazywają się Tatry.

https://www.youtube.com/watch?v=piokSQ-a1vs

  1. Czy wiecie jakie zwierzęta mieszkają w górach? Obejrzyjcie uważnie film.

https://www.youtube.com/watch?v=hKtocm10JXQ

Czy potraficie wymienić zwierzęta występujące w filmie?

(niedźwiedź brunatny, kozica tatrzańska, świstak, ryś, wilk).

  1. Teraz proponujemy wykonanie wydzieranki.

Będą potrzebne  kartki, farby, pędzle, klej, kredki lub pisaki.

Instrukcja wykonania

– malujemy kartki na szaro, czarno, niebieski, zielono, żółto,

– na dole białej kartki naklejamy wydarte podłużne  kawałki zielonego papieru (trawa) – pierwsza warstwa,

– następnie (nad trawą) wydzieramy z papieru i naklejamy z  szarego, czarnego ewentualnie niebieskiego papieru, góry w kształcie trójkątów,

–  u góry pracy naklejamy wydarte chmury,

– na trawie wydzieramy i naklejamy  z białego papieru owce,

– wydzieramy i naklejamy choinki w kształcie trójkątów,

– kredkami lub pisakami dorysowujemy brakujące elementy np. nogi owcom, pnie choinek itp.

https://4.bp.blogspot.com/-RL4TsS-BEMM/W3dBTUGCfhI/AAAAAAAAOEs/56P5xA2-ONkn3UX82IDqDHJLwLt0P6qEgCEwYBhgL/s1600/DSCF7646.JPG

Przykłady takiego rodzaju prac i instrukcję wykonania można obejrzeć na stronie:

https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2018/08/zegnamy-lato-wakacyjne-prace-plastyczne.html

Na zakończenie możecie posłuchać piosenki pt. „W góry”

https://www.youtube.com/watch?v=FDY3HNRUaeE

Ściskamy Was mocno. Wasze Panie.

Dzień 7  – Temat: Na górskim szlaku.

1.Na powitanie poskaczemy przy piosence pt „Hop do góry”. https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

 

  1. Co siedzi na suficie? Co? Co? Co?

Nie siedzi, ale wisi. No, to co?

Nigdy nie zobaczycie, jeśli nie podskoczycie!

 

Hop , hop do  2X

Hop do, hop, hop

Hop do góry, hop.

 

  1. Co biega po pokoju? Co? Co? Co?

Nikogo się, nie boi. No, to co?

Nigdy się nie dowiecie, jeśli go nie złapiecie.

Lepiej dogoń go.  2x

Goń, goń, goń, go, goń

Szybko dogoń go.

 

  1. Na koniec mam pytanie. Co to jest?

Co wisi, biega, siedzi cały dzień

To pająk, mucha, mrówka?

A, może boża krówka? Poszukajmy go!

Hop do, hop.     2X

Hop do, hop do, hop

Hop do góry, hop.

2x

Goń, goń, goń, go, goń

Szybko dogoń go.

 

  1. A, teraz zapraszamy Was na górską wyprawę z trzema misiami.

„Bezpieczeństwo w górach”

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Jeśli uważnie oglądaliście filmik to na pewno będziecie znali odpowiedzi na pytania?

– Dokąd wybrały się na wyprawę misie?

– Jakie jedzenie misie  zabrały ze sobą na górska wyprawę?

– Co zabrały misie by się nie zgubić na górskim szlaku?

– Co zapisał w telefonie misiu?

– Jakie ubrania zapakowały misie do plecaka,  i dlaczego?

– Dlaczego należy sprawdzać prognozę pogody przed wyjście na wycieczkę w góry?

– Dlaczego nie wolno schodzić  z wyznaczonego szlaku?

Postarajcie, aby zapamiętać także numery alarmowe. To bardzo ważne aby w razie wypadku je znać i o nich pamiętać.  Zawsze kiedy coś się dzieje złego, lub wydarzy się wypadek – dzwońcie pod numer 112. W górach jest to także numer 985.

3.Odgadnijcie, co widziały i słyszały misie w górach?

https://www.youtube.com/watch?v=O59UIo12G_s

https://www.youtube.com/watch?v=NUNBuo-hDbU

https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0

https://www.youtube.com/watch?v=bbmamlIssW0

  1. A, teraz trochę się poruszamy- zabawa ruchowa „wysoko- nisko” (dzieci poruszają się przy muzyce naśladując zwierzęta).

Kochane przedszkolaki teraz rodzice włączą muzykę. Gdy usłyszycie niskie dźwięki – poruszajcie się jak niedźwiedzie na czworakach, gdy usłyszycie wysokie dźwięki  podskakujcie jak kozice. Na pauzę w muzyce – zatrzymajcie się i nasłuchujcie jak świstaki.

(Rodzice włączcie muzykę, co jakiś czas włączajcie pauzę).

https://www.youtube.com/watch?v=E5PsRoi8oKI6.

Na dziś to wszystko. Pa, pa.  Wasze Panie.

Kochani,  dziś kończy się czerwiec. Rozpoczynają się wakacje. Życzymy Wam i całym Rodzinom, by były bezpieczne , kolorowe, cieplutkie, roześmiane.
Ściskamy Was gorąco i do zobaczenia we wrześniu. Panie Dorota, Ewa, Renata i Renata.