Temat tygodnia: Zwiastuny lata
Cele dydaktyczno-wychowawcze:
- rozbudzanie zainteresowania tematyką przyrodniczą
- rozwijanie sprawności słuchowej oraz umiejętności tworzenia skojarzeń
- poszerzanie wiadomości związanych ze zwiastunami pór roku: wiosny oraz lata, w tym zjawisk pogodowych związanych z nadchodzącą porą roku
- zachęcanie do obserwacji przyrodniczych: roślin, zwierząt
- nazywanie kolorów tęczy w języku angielskim
- rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia
- wdrażanie do liczenia z użyciem liczebników porządkowych
- doskonalenie umiejętności rysowania według własnego pomysłu lub za wzorem.
Dzień 1
Temat: Letnie skojarzenia.
Kochany Przedszkolaku!
Nie uwierzysz, ale jeszcze kilka dni i będziemy żegnać wiosnę, której zadaniem było budzić przyrodę po zimie. Rozpoczęliśmy miesiąc czerwiec, który w kalendarzu wita nową porę roku. Pamiętasz, jaka pora roku następuje po wiośnie? Jeśli zgadłeś, że to lato – to brawo dla Ciebie! Prawie każdy zna zwiastuny zapowiadające wiosnę, np. przebiśniegi, budzącą się życia przyrodę, pączki listków na gałęziach, ptaki powracające z ciepłych krajów. A czy wiesz jakie są zwiastuny lata?
Jeśli jesteś uważnym tropicielem dostrzeżesz, że zwiastunów można dopatrzeć się na np. niektórych drzewach, krzewach, roślinach, które miały kwiecie, a teraz ich kwiaty powoli zamieniają się w owoce. Popatrz jak dzieje się to na czereśni lub wiśni.
https://www.youtube.com/watch?v=Q80pcN0lp8s
Ptaki, które na wiosnę zakładały gniazda i wysiadywały jaja, teraz opiekują się swoimi młodymi, które niedawno wykluły się ze skorupek. Przekonaj się i obejrzyj młode bocianiątka w gnieździe.
https://www.youtube.com/watch?v=I-G6jDcVWYE
Oznak na nadchodzącą porę roku – lato – jest całe mnóstwo. A teraz wytęż słuch i przekonaj czy zagadki słuchowe, które usłysz mogą kojarzyć się z latem? Jeśli tak, to powiedz, dlaczego. Zapraszamy do zabawy – uwaga jedna zagadka nie pochodzi ze świata przyrody! Odgadniesz, jaka?
https://drive.google.com/drive/folders/1Vw_lA8CFLJCGNthOxsBbY92–zTPzptQ?usp=sharing
Pozdrawiamy!
Wasze Panie
Dzień 2
Temat: Pogodowe czary.
Cześć i czołem!
Przedszkolaczku bystry!
Jak dobrze wiesz, lato potrafi zmieniać przyrodę dookoła. Zdarza się, że wyczarowuje piękne rzeczy ze słońca oraz deszczu. Czy domyślasz się może, o co chodzi? Bardzo często, kiedy jest ciepło, bywa, że pada deszcz i potrafi świecić słońce w tym samym czasie – wtedy powstaje tęcza.
Czy pamiętasz, jakie kolory ma tęcza? To dobra okazja, żeby przypomnieć sobie wszystkie kolory np. w języku angielskim. Może uda ci się zapamiętać, które wchodzą w skład tęczy? Popatrz i posłuchaj.
https://www.youtube.com/watch?v=ybt2jhCQ3lA
Teraz pobawmy się w wyliczankę w kolorach tęczy. Ile potrafisz znaleźć rzeczy , przedmiotów , które są w podanym kolejno kolorze tęczy ? Zacznijmy od góry tęczy. Uwaga rozpoczyna kolor czerwony.
- Czerwony jak…. ? (dziecko wymienia przedmioty o takim kolorze, tyle ile potrafi)
- Pomarańczowy jak…?
- Żółty jak….?
- Zielony jak….?
- Niebieski jak….?
- Indygo jak…?
- Fioletowy jak….?
Ciekawe ile różnych rzeczy udało ci się wymienić i czy ułożyłeś całą tęczę? Jeśli masz, daj znać swoim Paniom, poproś Rodzica o odpowiedź lub nagraj filmik i nam go prześlij.
A teraz odpowiedz na pytania:
- Który kolor tęczy jest na samej górze?
- Który kolor tęczy jest na samym dole?
- Który kolor tęczy jest piąty licząc od góry?
- Który kolor tęczy jest szósty licząc od góry?
- Który kolor tęczy jest siódmy licząc od góry?
Dzień 3
Temat: Ciepło, ciepło … coraz cieplej!
Dzień dobry!
Przedszkolaku Miły – dziś zadanie dla prawdziwego obserwatora pogody. Z pomocą rodzica przygotuj kalendarz pogody na cały tydzień. Nauczyłeś się już kolorów tęczy, więc może podejmiesz próbę i narysujesz tęczę w kalendarzu samodzielnie?
Czy wiesz, że oprócz zjawiska tęczy, latem występują także burze, którym często towarzyszą błyskawice. Błyskawice bardzo łatwo narysować, wystarczy mieć żółtą kredkę i narysować zygzak z góry na dół.
Możesz także przyjrzeć się symbolom pogodowym ze zdjęć z Internetu lub wymyśleć swoje własne.
Obserwuj pogodę, może będziesz miał okazję i natrafisz na dzień z tęczą!
A propos tęczy zachęcamy do szybkiej zabawy w jej kolorach. Jest to łatwa zabawa. Potrzebny jest do niej kubek z wodą, cukierki: Skittles oraz talerzyk.
Może już ją próbowałeś? Popatrz!
https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY
Dzień 4
Temat: Kwitną akacje – znak, że już niedługo nadejdą wakacje.
Dzień dobry!
Hej-ho! Hej-ho! Na spacer by się szło! Dziś czas poszukać w okolicy drzewa, które pięknie kwitnie w okolicy zbliżającego się lata. To drzewo nazywa się akcja. Drzewo ma kwiaty koloru białego i mają one intensywny zapach, dlatego kochają je pszczoły. Oprócz kwiatów ma również owoce, ale nie wyglądają jak znane nam owoce. Przypominają bardziej groszek zielony albo żółtą fasolkę.
Obejrzyj jak wygląda akcja na zdjęciach.
https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/drzewa/9092-robinia-akacjowa
Jeśli wiesz już jak wygląda akcja, to czas wybrać się na spacer w poszukiwaniu tego drzewa. W trakcie spaceru udaj się także na pobliski ryneczek lub do sklepiku warzywnego.
Jeśli twoje bystre oko spostrzeże:
- truskawki – wykonaj pięć podskoków i powiedz „Huraaa”
- rabarbar – wyklaszcz słowo z podziałem na sylaby
- czereśnie – wymień 3 okrągłe przedmioty wielkości tego owocu.
- maliny – klaśnij i obróć się na pięcie.
- borówki – zaśpiewaj „ Wyginam śmiało ciało – dla mnie to? Mało!”
Udanej zabawy
Pozdrawiamy!
Twoje Panie