(25.05.2020- 29.05.2020)
Temat tygodnia: Wyprawa do krainy uczuć
Cele:
- Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji
- Przedstawianie swoich emocji
- Rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
- Szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych
- Wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- Kształcenie słuchu muzycznego
- Kształcenie sprawności manualnych
- Zdobywanie umiejętności świadomości własnego ciała
- Pobudzanie kreatywności i wyobraźni
- Budzenie radości z poczucia własnego sprawstwa
- Rozwój myślenia i umiejętności poznawczych
Dzień 1 – Temat : Poznajemy emocje
Witaj przedszkolaczku
Chcemy zaprosić cię na wyprawę do tajemniczej Krainy Uczuć. Mamy nadzieję, że podoba Ci się nasza propozycja i chętnie z nami wyruszysz. Do wyprawy musisz się przygotować dlatego obejrzyj film o przygodach UBU
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
Podobał ci się film?
Przypomnij sobie o jakich uczuciach mówiła Pola i Ubu?
Czy wiesz że są sposoby aby w prosty sposób narysować uczucia?
Rodzice mają w telefonach specjalne znaczki które pokazują uczucia. Może pozwolą ci je pooglądać? Te znaczki nazywają się emotikony
Mamy dla ciebie zadanie:
Obejrzyj emotikony i narysuj takie, które lubisz najbardziej.Jak myślisz jakie uczucia one przedstawiają?
Dzień 2 – Temat : Kraina Miłości – dla Mamy
Kochany przedszkolaku!
Witamy Cię w tym wyjątkowym dniu. Pamiętasz, że dzisiaj jest święto wyjątkowej osoby? Jeśli zapomniałeś to postaraj się szybko to naprawić. My Twoje panie, do swoich mam czujemy miłość, i chcemy aby nasze mamy były szczęśliwe. Czy wiesz, że każdy może sprawić radość innej osobie?
My najpierw zastanawiamy się co nasze mamy lubią najbardziej, a potem próbujemy sprawić im radość.
Pani Renia jak była mała to rysowała swojej mamie piękne laurki. Były na nich kwiatki i serduszka. Pani Renata piekła dla swojej mamy jej ulubiony placek z kruszonką.
Pani Dorotka starała się tego dnia być bardzo grzeczna. Pomagała swojej mamie. Jak mama ją o coś poprosiła to mówiła : „Dobrze kochana mamusiu i robiła to od razu.”
Pani Ewa szykowała dla swojej mamusi występ śpiewała piosenki, a ty co przygotujesz?
Pomyśl i wykonaj. Pamiętaj aby Twoja niespodzianka płynęła prosto z serca. Postaraj się aby twój dom dzisiaj zamienił się w krainę miłości.
Posłuchaj piosenki którą śpiewa Olga. Może się jej nauczysz i zaśpiewasz dla swojej mamy?
https://www.youtube.com/watch?v=uS3PhHzIdBU
Dzień 3 – Temat: Mój dom – kraina wielu uczuć
Dzisiaj zapraszamy Cię do zabawy w tropiciela uczuć. Potrafisz przecież rysować emotki. Narysuj tabelkę jeśli sam nie potrafisz poproś kogoś dorosłego. W tabelce zaznacz wszystkich członków rodziny, oczywiście siebie też. I przez cały dzień przyglądaj się jakie emocje odczuwają Twoi bliscy. Zaznaczaj emocje w tabelce. Wieczorem sprawdź :
-Kto w twojej rodzinie odczuwa najwięcej emocji?
-Których emocji jest najwięcej?
-Kto jest najweselszy w domu?
-Kto jest smutny i potrzebuje pomocy?
Dzień 4 – Temat: Jak poradzić sobie z niegrzecznym kolegą
Przedszkolaczku dzisiaj posłuchaj co się działo na pewnym podwórku:
„Niegrzeczny kotek”.
Renata Gorzelańczyk (bajka terapeutyczna poruszająca problem przemocy)
Był piękny poranek. Na wiejskim podwórku panowała wrzawa. Wszystkie zwierzęta ciekawie przyglądały się nowemu kotkowi gospodarza. Kotek był pręgowany i miał na imię Rysiu.
-„Ko-ko-ko” gdakały kury Klara i Kwiryna: – „Co za sympatyczny kociak!”. -„Ihaaa-ihaaa” rżały konie Sebastian i Bronek:- „bystre ma oczka”.- „Bee-beee” beczały baranki Frania i Filip:- „będziemy się z nim bawić”. Gąski Balbina i Beata udawały, że nie widzą małego kotka. <Powiem wam w sekrecie, że były zazdrosne o to, że wszyscy patrzą na kotka, a nikt nie podziwia ich lśniących, białych piórek.
„Muu-muuu” zaryczały krówki Miła i Mądra: „damy ci najlepsze mleczko, koteczku” i uśmiechnęły się szeroko.
– „Nie będę pił mleka!” – odburknął kotek i prychnął w stronę zdumionych krów.
– „Chodź” – powiedziała Mądra do Miłej i obie poszły na pastwisko, obrażone na kotka.
Konie Bronek i Sebastian piły wodę, gdy Rysiu nagle podbiegł do nich z krzykiem „ja chcę pić!”, po czym drapnął Sebastiana ostrym pazurem aż ten zarżał z bólu.
– „To niesłychane! Czegoś takiego jeszcze u nas nie było!” – rzekł Bronek do kolegi. – „Chodźmy na łąkę, jak najdalej od tego łobuza!” I konie odeszły, mocno obrażone.
„Ko-ko, widziałaś, Klaro?” – zapytała Kwiryna. – „Zdaje mi się, że lepiej będzie schować jajka przed niegrzecznym kotkiem”. I obie poszły w stronę kurnika. Niestety było już za późno, bo Rysio bawił się w najlepsze świeżo zniesionym jajkiem Klary, z którego była bardzo dumna.
– „Oddaj jajko!” – krzyczała Klara, ale Rysio nic sobie z tego nie robił. Toczył łapkami jajo po podwórku, to w jedną, to w drugą stronę. Nagle potoczyło się w stronę kamienia… i stłukło się. Klara zalała się łzami: „moje nowe jajo! Coś ty zrobił!”.
– „Chodź, kochana, idziemy na łąkę, z dala od tego łobuza – Kwiryna wzięła Klarę pod skrzydła i obie odeszły zostawiając kotka.
– „Ale brzydko!” – beczały baranki, które widziały, jak zachował się kotek.
– „A właśnie, że ładnie!” – odparł Rysio na przekór.
– „Brzydko!”
– „Ładnie, ładnie, ładnie!” upierał się Rysio.
– „Niby kotek, a uparty jak osioł” – powiedziały baranki i również odeszły obrażone w stronę łąki, do reszty przyjaciół.
– „Ha ha ha” – zaśmiał się uparty i niegrzeczny kotek i rozejrzał dookoła w poszukiwaniu nowej psoty. Podwórko było puste. Rysio został sam.
– Uciekli ode mnie?, dlaczego?
-Chyba wiem -pomyślał Rysio i ze smutkiem spuścił głowę.
Jak czuły się kury:Klara i Kwiryna?
Jak czuły się konie :Sebastian i Bronek?
Jak czuły się baranki: Frania Filip?
Jak czuły się krówki: Miła i Mądra?
Jak czuły się gąski : Balbina i Beata?
Jak czuł się kotek Rysio?
Jak poradziły sobie zwierzęta z niegrzecznym kotkiem ?
Jak ty sobie radzisz z niegrzecznymi kolegami?
Co powinien zrobić kotek, żeby odzyskać przyjaciół?
Posłuchaj piosenki o uczuciach
https://www.youtube.com/watch?v=3ijpFkqve9I
Dzień 5 – Temat: Kraina Radości
Zapraszamy Cię przedszkolaczku do Krainy Radości. Mamy nadzieje że nam się to uda. Chyba lubisz się bawić, zdradzimy Ci sekret zabawa jest kluczem do Krainy Radości. Oto nasze propozycje zabaw:
1. Zamiana na rysunki
Materiały:
- 2 duże kartki papieru
- kredki lub mazaki
- minutnik
Przebieg zabawy:
- daj jedną kartkę dziecku drugą zostaw sobie
- usiądźcie przy stole naprzeciwko siebie
- nastaw minutnik na 1 minutę i zacznijcie rysować
- kiedy minutnik zadzwoni , zamieńcie się rysunkami
- ponownie nastaw minutnik i tak dalej aż rysunki będą gotowe
- nadajcie tytuły waszym rysunkom i powieście na wystawie
2. Zmiana kształtu
Materiał: Sznurek długości dziecka od dłoni wyciągniętej nad głową
Przebieg zabawy:
- ułóż sznurek na podłodze w linii prostej i poproś aby dziecko się na nim położyło
- ułóż sznurek w łuk i poproś aby dziecko położyło się dokładnie na nim
zmieniaj ułożenie sznurka aby było więcej zabawy
Pobaw się przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
Wskazówki dla rodziców dotyczące emocji u dzieci:
- Pomóż mi zrozumieć to co dzieje się wokół mnie oraz jakie emocje odczuwam
- Spróbuj zrozumieć co się ze mną dzieje. Tak samo jak dorośli mam swoje powody
- Wyrażam swoje emocje tak jak potrafię: krzykami ,płaczem, narzekaniem…. naucz mnie innych sposobów
- Pomóż mi lepiej panować nad moimi emocjami, tak bym nie przekraczał pewnych granic
- Jeśli nie potrafisz znaleźć rozwiązania mojego problemu, pokaż mi inne drogi bez nakłaniania mnie do wybrania konkretnej z nich, przede wszystkim okazuj mi dużo współczucia i miłości
POZDRAWIAMY SERDECZNIE I ŻYCZYMY MIŁEGO WEEKENDU ! Wasze Panie .