WITAJCIE DZIECI!
MAM NADZIEJĘ, ŻE MIŁO SPĘDZILIŚCIE WEEKEND I MOŻEMY ROZPOCZĄĆ NOWY TYDZIEŃ I NOWE ZAJĘCIA. W TYM TYGODNIU BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ O KOLORACH LATA. ZASTANÓWCIE SIĘ Z JAKIM KOLOREM KOJARZY SIĘ WAM LATO-MOŻE Z KOLOREM ŻÓŁTYM J
ZAPRASZAMY WAS NA ZAJĘCIA
BLOK TEMATYCZNY: ,,KOLORY LATA”
CELE :
- Utrwalenie nazw kolorów podstawowych
- Rozwijanie sprawności manualnych
- Rozwijanie sprawności fizycznych
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie wyobraźni słuchowej
- Rozwijanie umiejętności liczenia
DZIEŃ PIERWSZY – TEMAT : KOLORY LATA- KOLOR ŻÓŁTY.
- Powitanie i rozgrzewka na dobry dzień – Przybijcie sobie piąteczkę
https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
zabawy z pokazywaniem – Raz , dwa , trzy – https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg
- Gimnastyka poranna „Najpierw skłon”- gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
” Gimnastyka Smyka”
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
- ,,Co ma żółty kolor?’’ zapraszam Ciebie do rozwiązywania zagadek słownych.
Ten żółciutki owoc bardzo kwaśny bywa, rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)
Do rogala jest podobny żółty kolor ma, jest to owoc z ciepłych krajów. Czy ktoś z was go zna? (banan)
Cóż to jest za gwiazda, co na żółto świeci . Daje światło , ciepło, radują się dzieci ( Słońce )
- Zabawa słownikowa – „Żółte skojarzenia” – zastanówcie się „Co kojarzy wam się z kolorem żółtym?”
- Obejrzyj filmik – Kolor żółty
https://www.youtube.com/watch?v=Nttku2tkY5M
- Kubuś opowiada o Słońcu:
https://www.youtube.com/watch?v=bjOs87SkX2I
- Zabawa ruchowa na świeżym powietrzu ,, Żółty parzy”. Nauczyciel/ Rodzic rzuca piłkę do dziecka, wypowiadając nazwy kolorów. Dziecko, słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego, musi złapać piłkę. Jeżeli dziecko złapie piłkę kiedy jest kolor żółty ( żółty parzy) to robi np. 2 podskoki, 1klasnięcie.
- „Zabawa z lusterkami” – zabawa badawcza. N. przygotowuje dla każdego dziecka lusterko. Wszyscy wspólnie manipulują lusterkami, kierując je w stronę Słońca. Następnie obserwują, jak promienie słoneczne odbijają się od tafli lusterka i powstają tzw. zajączki.
- Praca plastyczna ,,Słoneczko”. Do wykonania pracy potrzebujesz papierowy talerzyk (który możemy zastąpić wyciętym z kartki kołem). Na żółtej kartce, odrysuj kilkukrotnie Waszą rączkę. . Wytnij ją i przyklej do talerzyka. Następnie narysuj oczy, usta i słoneczko gotowe .
DZIEŃ DRUGI- TEMAT: NIEBIESKI
- Rymowanka na powitanie:
Na powitanie niech każdy wstanie , niech każdy wstanie raz, dwa , trzy,
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie , zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy.
- Zabawa muzyczno- ruchowa Śpiewające Brzdące: „Ręce, nogi się ruszają” (utrwalenie)
https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA
- „Szukamy koloru niebieskiego” – rozmowa z dziećmi. Nauczyciel/Rodzic zadaje dzieciom pytanie:
Co kojarzy się wam z kolorem niebieskim?. Dzieci odpowiadają, wszystkie odpowiedzi są dobre. Następnie dzieci oglądają swoje ubrania i inne przedmioty w sali, które są w kolorze niebieskim.
https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
- „Mieszamy kolory” – wykonanie doświadczenia – nauczyciel/rodzic umieszcza na tacy
na dywanie przeźroczyste pojemniczki oraz kolorowe kostki lodu. Następnie zaprasza kolejno dzieci, by umieściły kostki lodu w pojemnikach tj. żółta z niebieską, żółta z czerwoną i czerwona z niebieską. Pozostałe 3 kostki (żółta, niebieska, czerwona) mogą zostać umieszczone w osobnym pojemniku. Kolejno dzieci próbują odgadnąć co się stanie (kostki lodu się rozpuszczą i zmieszane kolory stworzą nowe kolory) i układają przed pojemniczkami przedmiot w kolorze, który według nich powstanie ze zmieszania danych kostek lodu. Następnie nauczycielka odkłada tackę na bok.
Sprawdzenie wyników doświadczenia odbędzie się po zabawie ruchowej. Kostki można również obserwować cały czas – pozwoli to zobaczyć dokładne łączenie się kolorów z roztapiających się kostek lodu w nowy kolor.
* Możemy także przygotować kostki lodu z białą farbą i rozpuścić je z innymi kolorami – pozwoli to zaobserwować rozjaśnienie kolorów (z koloru czerwonego i białego może powstać jasnoczerwony bądź różowy).
https://www.giftofcuriosity.com/color-mixing-with-colored-ice-cubes/
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie metody zabawowej.
Na początek rozgrzewka ,którą znajdziecie na stronie: https://youtu.be/30BVfTvlsrE
Zabawa orientacyjno- porządkowa „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w różnych kierunkach. Na hasło –posąg , zatrzymanie się w bezruchu.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Czy pokażesz”. Dziecko maszeruje po pokoju w różne strony. Na zapowiedź „pokaż rękami stopy, głowę, kolana, barki, ziemię, chmury itd.” – dziecko wskazuje to, co powie rodzic.
Ćwiczenia tułowia „Zepsuty pajacyk”. Dziecko stoi w lekkim rozkroku, ręce wyprostowane, uniesione nad głową. Na sygnał kolejno opuszcza ręce, głowę, wykonuje skłony tułowia w przód /pogłębia wolno/ – pajacyk zepsuł się. Odpoczynek w siadzie skrzyżnym.
DZIEŃ TRZECI- TEMAT: CZERWONY
- Zabawa na powitanie „Mam taki kolor”.
Dzień dobry Witamy dzieci, które:
mają dziś na sobie coś żółtego
mają dziś na sobie coś niebieskiego
mają dziś na sobie coś czerwonego
mają dziś na sobie coś zielonego
Nauczyciel demonstruje dzieciom plansze we wskazanym kolorze.
- Zabawy muzyczne:
– ,,Dzień dobry” – zabawa z piosenką- https://www.youtube.com/watch?v=a9oGVJEdkpo
– Zabawa ,,Poczuj rytm” – https://www.youtube.com/watch?v=nNlRc_1E794
– Zabawa z rytmem – https://www.youtube.com/watch?v=tDn-GQx2JIk
- Zabawa dydaktyczna ,,Do czego potrzebna jest znajomość kolorów”. Zapraszam Ciebie do wysłuchania wiersza ,,Światełko” Iwona Salach
Przez ulice idą dzieci, gdy zielone światło świeci.
Kiedy żółte się zapali uważają nawet mali,
Gdy zobaczysz zaś czerwone Czekaj grzecznie na (zielone).
- Rozmowa kierowana na temat treści wiersza
Przy jakim świetle można przejść przez ulicę?
Przy jakim świetle należy stać i nie wolno przechodzić przez ulicę?
Do czego potrzebna nam znajomość kolorów?
- „Kolorowe zagadki” – praca z obrazkiem, prezentowanie dzieciom obrazków letnich czerwonych owoców i kwiatów, opisywanie obrazków, nazywanie na podstawie obrazków czereśni, truskawek, malin, porzeczek, maków, róż. Dzieci: określają, co je łączy, podają nazwy owoców i kwiatów, losują kartkę.
- „Ile czereśni mamy w koszyku?” – przygotowanie trzech piłeczek pingpongowych (czereśni) oraz pudełko lub koszyk. Każde dziecko ma trzy fasolki i jeden pasek z otworkiem. Nauczyciel/Rodzic najpierw wkłada piłeczki do koszyka (po jednej), informując dzieci, ile czereśni wkłada. Za każdym razem zadaje pytanie: Ile czereśni jest w koszyku?. Dzieci odpowiadają od razu lub pomagają sobie w liczeniu, wkładając fasolki do otworka i przeliczając je. Gdy wszystkie piłki są już w koszyku, Rodzic/Nauczyciel wyjmuje je, pokazuje, ile zabrał, i zadaje pytanie: Ile czereśni zostało w koszyku?. Dzieci przeliczają za pomocą fasolek.
DZIEŃ CZWARTY- TEMAT: W KRAINIE KOLORÓW
- Wysłuchajcie piosenki – ,,Znam kolory”; spróbuj zaśpiewać refren piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
- „W krainie kolorów” – rozwiązywanie zagadek o kolorach. Zapraszam Ciebie do wspólnego rozwiązywania zagadek słownych. Następnie wybierz koło w kolorze o którym mowa i podnieś do góry.
w jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)
powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad morzem (żółty)
w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)
taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
- Zabawa na świeżym powietrzu „Jakiego koloru brakuje w krainie?”Prezentacja kolorów za pomocą kolorowych piłek. Nauczyciel / Rodzic podnosi piłkę, dzieci określają nazwę koloru, chowa jedną z nich, dzieci mówią której brakuje.
- Zabawa plastyczna „Kolorowy kwiatek”. Do wykonania pracy potrzebujecie: kartka papieru A4, farby, pędzel, papier kolorowy, nożyczki, klej, ołówek. Z pomocą Nauczyciela/ Rodzica łodygę i liście kwiatów wycinamy z zielonego papieru. Następnie malujemy wewnętrzną stronę dłoni farbą w kolorze kwiatka, po czym odciskamy dłoń na kartce. Do odciśniętego kielicha kwiatu doklej łodygę i liście.
DZIEŃ PIĄTY- TEMAT: KOLOROWA TĘCZA
- Poranna rozgrzewka (utrwalenie) – Śpiewające Brzdące „Gimnastyka na wesoło”.
https://www.youtube.com/watch?v=4T9mvzAZhD8
- Zabawa muzyczno – ruchowa – Aida „Mucha w Mucholocie”
https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc
- Aktywność matematyczna
Dzisiaj na zajęciach wykorzystamy plastikowe nakrętki od butelek. Jeśli nie macie nakrętek to proszę wykorzystać klocki.
- Sortowanie po kolorach; chodzi o to by kolorami posortować nakrętki na kupki
- Powtórz wzór; Nauczyciel/ Rodzic układa pewien wzór, schemat kolorystyczny; zadaniem dziecka jest go odwzorować. Rozpocznijcie od 2 elementów, kontynuujcie dodając jeszcze jeden wzór.
- Układanie figur, podobnych na wzór. Poproście dziecko by układało dowolne wzory.
- Zapraszam Ciebie do rozwiązania zagadki:
Lśni na niebie w dni deszczowe, gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta. Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
- Poznaj kolory tęczy:
Nauka kolorów z tęczą i różdżką dla dzieci. Magiczna różdżka rysuje kształty tęczy a następnie je koloruje odpowiednimi kolorami. Przyjemna muzyka, sympatyczny, wręcz słodki krajobraz z chmurkami i słońcem zachęci dziecko do nauki. Życzymy miłej nauki kolorów z tęczą.
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU&vl=pl
- Zapraszam Ciebie Przedszkolaczku do obejrzenia filmu: JAK POWSTAJE TĘCZA?
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
- Praca plastyczna ,,Tęcza”. Potrzebne będą: duży arkusz papieru, farby, talerzyki i widelce jednorazowe, okładki z bloku technicznego.
Dziecko maluje łąkę bez używania pędzli. Wykonuje trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Maluje kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami maluje siedmiokolorową tęczę. Domalowuje palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie jako chmury. Nauczyciel/Rodzic instruuje dziecko, co i jak malować.
POZDRAWIAMY WSZYSTKICH SERDECZNIE, ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, I MIŁEGO WEEKENDU!
WASZE PANIE!